Angelica Granström

Kategori: Kreta 2015

Through my iPhone - Kreta 2015

...favoritfrappen innan vi satte oss på planet mot Kreta...sola, sola, sola. Saknar värmen!...älskling brände sönder sig själv så fick ligga i skuggan, haha... Svalka sig med en drink i värmen...frukostbufée måste vara det bästa som finns! Grekisk yoghurt, frukt i mängder ...vår första kväll ...godisdrinken... en underbar kväll i Chania där jag åt världens godaste fisk, nomnomnom...älskar när man är utomlands och det finns goda calippo ...gymmade såklart en del, vad är en semester utan träning?...vi hängde mest runt poolen hela dagarna...sista kvällen...en fin kväll på Vigli

Onsdag 2 September 2015

Hoppas ni mår bättre än vad jag gör just nu. Tror jag gått och blivit sjuk, väldigt passande såhär första veckorna på terminen. Men jag kämpar på och knaprar ipren & alvedon för att orka med. Vaknade imorse med halsont, huvudvärk och en varm panna, tog värktabletter och drog till skolan för två föreläsningar. När jag sedan kom hem så däckade jag i sängen och där spenderade jag min eftermiddag.

Igår hade jag en sjukt rolig eftermiddag och kväll. Det var nollningsaktiviteten "Darenight". Man skulle bilda ett lag och sen springa runt Sundsvall och göra så många av utmaningarna på listan inom fyra timmar. Det var superkul och vi gjorde allt från äta en kiwi med skal, pussas, ringa en förälder efter sextips, fuldansa, lajva sista scenen i harry potter ( kan tillägga att jag var grym som voldemort, hhaa) och så har vi letat en anka utan resutat. Jag hade iaf en grym kväll med underbara människor.

Vi går från askan och rätt in i elden, vi två kommer alltid va så

En paus från sol och bad med en god lunch är faktiskt riktigt mysigt när man är utomlands. På vår lunchrestaurang på Kreta så hade de en egen salladsbar, hur bra?! Plocka så mycket sallad du vill till ett pris, perfekt för mig som har svårt att äta när det är varmt, då är ju sallad ett optimalt alternativ. Och jag älskar ju sallader, i alla dess former , något jag verkligen skulle kunna leva på. Och salladen i Grekland går ju inte ens att jämföra med hur den är i Sverige, färsk, fräsh och galet god.

Måndag 24 Augusti 2015

Måndag och min första riktigt lediga dag på tre veckor börjar. Men det varar inte så länge då skolan börjar snart. Känner mig helt uttömd av allt pluggande de här veckorna har inneburit, inte alls utvilad för att börja skolan. Menmen det ska ändå bli galet roligt att börja plugga till sjuksköterska, har drömt om det så länge och nu är det äntligen dags, sjukt kul men lite läskigt på samma gång.

Igår gjorde jag slutprovet i kostrådgivare, hoppas verkligen jag klarar det. Efter provet med det lunch med klassen i kista galleria, en god sallad från freshii blev det för mig, nomnom.. Om ni inte har ätit där förut så gör det, lite samma koncept som kalori i kungshallen men ändå på deras eget vis. Superbra både för smaklökarna och kroppen.

Jag hann med en 6.5 km springrunda på eftermiddagen också. Det var 22 grader men jag föredrar faktiskt att springa i hetta än om det är lite småkallt pga min andning. Är det några grader för kallt protesterar lungorna och jag kan typ inte andas.

På kvällen bjöd pojkvännen över mig på middag, riktigt gott och bra gjort. Jag blev faktiskt imponerad av hans matlagningskills, haha. Kyckling, en skitstor sallad, kokta morötter osv. Galet gott och hälsosamt som passade perfekt nu när jag gått kostkursen. Senare på kvällen blev det bio och "sinister", riktigt bra film men inte alls läskig för min smak.

Strax ska jag och pojkvännen åka ut till hans "landställe" ( känns jättekonstigt att säga landställe för mig, säger ju alltid stugan) och stanna där över natten.

Hej.

En, eller snarare två kvällar åt vi middag på Mylos som vårt hotell rekomenderade. En jättemysig restaurang med jättegod mat. Alla tjejer fick en blomma att sätta i håret när man kom in. ( snacka om försäljningskills och charma damerna, haha)

Vinet var också på topnivå, så galet gott. Jag förstår inte hur vinet på Kreta kunde va så sjukt gott. Jag har nog aldrig druckit något bättre vin.
( och jag har provat en hel del..) ...chicken sovlaki med potatis och grönt...mmmmhhh  frukt till notan

Måndag 17 Augusti 2015

Hej, nu är jag tillbaka här igen. Förra veckan har varit hektisk, mycket skola och mycket plugg. Jag har inte ens hunnit träffa min pojkvän förrän igår kväll efter jag gjorde slutprovet i PT. Jag vet iallafall om att jag har klarat 3 av 4 prov. Känns helt fantastiskt att jag är så nära en licens nu behöver bara svaret på den skriftliga delen nu.

Idag började jag kursen till kostrådgivare. Riktigt rolig kurs även om vi inte får hänga i gymmet, haha. Men jag älskar ju att prata om hälsa och jag vill bara lära mig mer hela tiden. Vår lärare är fantastisk och pratar om hälsa på rätt sätt. Precis som jag tycker, så det känns superbra. Vi har fått skriva matdagbok också, lite flashbacks från tiden då jag gick i behandling för anorexin men inte på ett negativt sätt för nu ser jag det på ett helt annat sätt och mår inte dåligt över det. Allt är annorlunda nu.  Nu mår jag bara bra av att äta, psykiskt som fysiskt. Framförallt har jag märkt hur bra jag mår av att äta regelbundet, i somras gick min kropp i protest när jag inte åt lika regelbundet. Tror det var orsaken till att min kropp mådde som den gjorde, oregelbundna måltider, för länge utan mat i samband med inre stress. Ingen bra kombination. Regelbundenheten är viktigare än man tror, framförallt för mig och min kropp.

Efter skolan hann jag med ett styrkepass på gymmet också. Jag var ganska trött innan men så fort jag kom in i gymmet så försvann tröttheten och jag var full på energi. Träningen ger mig så sjukt mycket positiv energi så det är det bästa botemedlet för mig om jag är trött. Träningen gick jättebra och mina muskler var döda efteråt.

Intog en burk blåbär-acai kefir från Lindahls för ett tag sedan. Proteinrik yoghurtkvarg typ. God var den iallafall och kan verkligen rekommenderas!

Spinalonga

Att ta en dagsutflykt när man är utomlands istället för att hänga på stranden är ingentig jag brukar göra. Stranden är ju så mycket bekvämare än att gå runt med kläder i stekande sol och få värmeslag men den här utflykten till Spinalonga tyckte både jag och Rickard var intressant. Och att uppleva lite mer än bara stranden och Platanias vill man väl ändå? Så vi bestämde oss för en liten dagsutflykt som startade redan fem på morgonen.

Efter en lång busstur på ett par timmar och en kortare båttur så stannade vi vid en vik för att bada. Riktigt härligt även om vi fick ligga på hårda stenar och humöret började gå utför pga värme, trötthet och en väska som gick sönder som mest olägligt. Men härligt det var det att få en liten sol-och badstund. När vi sedan kom upp på båten så vankades det grillat till lunch. Det var riktigt gott och mysigt att dela bricka med min pojkvän, kändes nästan som en scen ur Lady & Lufsen. ( Ni vet vad jag menar, eller hur..)

Så kom vi fram till ön Spinalonga och fick höra en intressant historia av vår vingguide. Ön var speciell och så unik på något sätt. Det var som att man hade stannat i en helt annan tid. Och fotomiljöerna var fantastiska. Om det bara hade varit lite svalare hade jag gärna stannat där i timmar bara för att fota, uppleva och känna in allting.

<!-- [if gte mso 9]> <

När den förfärliga sjukdomen spetälska spred sig över världen, anlades kolonier för spetälska för att isolera de drabbade. Man trodde att sjukdomen smittade mycket lätt, och i många gamla böcker står att läsa om sjöfarare som höll sig långt från Spinalonga på sina seglatser.

Spinalonga låg på lagom avstånd för att kunna hindra smitta och för att kretensarna samtidigt skulle kunna hålla viss kontakt.

Namnet Spinalonga betyder "Det långa törnet", och ön ligger som en vågbrytare utanför den vackra Eloundabukten. Namnet förknippas nu med tragiska minnen från ett nära förflutet. Vi får lyssna till gripande berättelser om Europas sista koloni för spetälska som stängdes så sent som 1957.
 - Ving

Lejonkungenträd?Vi hade en fantastisk dag i Spinalonga och fick se något fantastiskt som denna ö. Även om väskan förbannade oss och att det kändes som man skulle få värmeslag och kände sig så sliten och var småirriterad hela tiden så gjorde det ingenting. Det var annorlunda för mig att göra en sånhär utflykt men så värt det. Det var en fin upplevelse och riktigt roligt att få se något annat än bara vår strand.

Hug me hard before you go

En sådan sjukt vacker utsikt vi fick över ön, Kreta är verkligen en vacker paradisö. Maten och vinet kunde man ju heller inte klaga på, bara potatismosen som åkte bort då det inte är något jag föredrar. Dessert  och självklart valde jag fitnessdesserten  - yoghurtglass toppad med musli & fräsh frukt, yummi!

Restaurang Vigli, Kreta

En kväll bestämde vi oss för att ta oss upp på toppen för att äta middag på restaurang Vigli. En restaurang med utsikt över ön och starkt rekommenderat av vårt hotell. Så vi tog en taxi upp till toppen och blev varmt välkomnande av personalen. Jag provade någon rekomenderad rätt som var ritkigt god ( utom potatismoset som jag skippade då det inte är  någonting för mig), vi drack två flaskor vitt och Kretas vin är verkligen att rekommendera. Ska du åka till Kreta så drick deras vin, jäkligt gott. Men missa heller inte ozun till notan, bästa med Kreta. Vi avslutade med en god dessert innan vi begav oss neråt igen. Vi hade en superfin kväll som jag alltid kommer minnas.

Måndag 20 Juli 2015

Igår var jag tillbaka hos pållarna igen efter alla resor jag gjort i sommar. Jag har nästan inte varit hemma någonting den senaste tiden, alla resor har avlöst varandra. Men när vi kom till hagen upptäckte vi att Tinky hade skadat ögat så hon behövde åka till veterinären, stackars lilla pålle. Men att få in henne i en transport var inte det lättaste, det gick verkligen inte och hon fick sån panik. Jag red Bique en stund på volten sen iallafall, det var ganska varmt då solen låg och stekte på ridvolten. Jag åkte sedan hem och fixade iordning mig fort för att sedan åka till min pojkvän för att spendera sista natten med honom innan han åker iväg på semster med sin kompis. Kommer sakna honom så jäkla mycket. Vi åt middag tillsammans och bara hade det jättebra och mysigt hela kvällen och natten. Somnade tryggt intill honom och sov så hela natten. På morgonen kramades och kysstes vi hejdå och det var riktigt jobbigt.

Jag har aldrig känt såhär förut, att det känns som man inte klarar sig utan honom. Jag har alltid varit "självständig", jag har alltid känt att jag klarat mig utan dem, att de kan inte ha hela mig, de kan inte styra mig. Men han kan det utan att göra någonting. För jag älskar honom så jävla mycket och vill bara ha honom nära mig hela tiden. Men nu ska han resa iväg och det kommer kännas så tomt utan honom, framförallt för att vi har varit med varandra varje dag de senaste veckorna. Men när han kommer hem igen är det dags för vår ett årsdag. Helt sjukt att det snart har gått ett år sen han kysste mig den där varma sommardagen på det där glasscaféet.

Ska snart byta om för att åka mot gymmet för ett arm-och ryggpass. Det var längesen nu och jag är verkligen taggad till tusen!

If traveling was free, you'd never see me again

...några camerapics från Kreta, Grekland

Lördag 11 Juli 2015

Tidigt igår morse var jag och min pojkvän på svensk mark igen efter en vecka på Kreta. Veckan har varit fantastisk och jag ångrar inte en sekund att vi gjorde den här resan. Vi har solat och badat hela dagarna. ( Eller jag har solat hela dagarna, min pojkvän brände sönder sig själv första dagen så fick ta det rätt lungt.) Vi har ätit god mat, druckit en hel del alkohol, varit på utflykt, tränat litegrann ( när min hals inte protesterade) och bara haft tid för varandra. En riktigt härlig vecka med min pojkvän.

Veckan har inte bara varit skratt, kärlek och lycka. Utan det har även varit tårar, skrik och ilska. Men även om det hände saker som vände upp och ner på allting och skapade ett enda stort kaos så har vi lärt oss så otroligt mycket om varandra den här veckan.

Men en underbar vecka har det varit och jag längtar redan tillbaka. Jag saknar värmen, utekvällarna, den grekiska yoghurten, all frukt och grönt, maten som gav munorgasm, det grekiska vinet, favoritdrinken, ozun efter maten och att bara vara med min älskade. Att vakna upp bredvid honom varje morgon, blåsa honom i örat så att han vaknar och på natten somna tätt intill honom.